Myslím, tedy jsem (1. část)

I mozek potřebuje péči, a to od kojeneckého věku až po stáří.

Látky podporující mozkovou činnost obecně podporují cirkulaci krve v mozku, a tím zlepšují látkovou výměnu v mozku. Lze je rozdělit do dvou základních skupin: látky podporující vývoj mozku a poznávacích schopností a látky bránící neurodegenerativním procesům souvisejícím se stárnutím.

Na vývoj mozku a kognitivních schopností dětí i dospělých má nepopiratelný vliv řada látek – mezi nejvýznamnější patří vícenenasycené mastné kyseliny a vitaminy skupiny B.

Mezi nejpotřebnější vícenenasycené mastné kyseliny patří kyselina dokosahexaenová (DHA), kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina α-linolenová (ALA), které podmiňují správný růst a vývoj mozku nejen dětí. Vývoj mozku probíhá nepřetržitě po celý život, neustále se vytvářejí nové nervové dráhy, proto potřebuje DHA i nervová soustava dospělého člověka.

DHA je základním stavebním prvkem mozku a nervových buněk, spolu s EPA zajišťuje pružnost nervových spojů, díky čemuž se informace po nervových drahách může šířit velmi rychle. DHA a EPA je důležitá zejména pro řízení procesů v organismu, správnou funkci buněčných stěn, nervů, oka, imunity a kardiovaskulárního systému. Hraje významnou roli v procesu zapamatovávání, zejména v dětství je potřebná pro správný mentální vývoj.

Kyselina α-linolenová spolu s dalšími vícenenasycenými mastnými kyselinami přispívá ke zdraví kardiovaskulární soustavy, snižuje srážlivost krve a přispívá ke snižování hladiny cholesterolu.

Hlavním zdrojem DHA je mateřské mléko a rybí tuk (rybí maso). Proto je kojení naprosto nezbytnou součástí výživy zajišťující zdravý růst a vývoj kojence, pro starší děti a dospělé se pak doporučují 2 porce rybího masa týdně, tím lze pokrýt požadovaný denní příjem DHA a EPA z přirozených zdrojů. Nejbohatšími zdroji ALA jsou rostlinné oleje (lněný, řepkový, sójový, olej z vlašských ořechů, ořechy, semínka), proto by měly být v jídelníčku v přiměřeném množství každý den.